Θα συνεχιστεί η συζήτηση ίδρυσης εταιρειών από τα Πανεπιστήμια ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής

Print Friendly and PDF

Άρχισε σήμερα ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας η κατ’ άρθρο συζήτηση, εν μέσω διαφωνιών Γενικού Ελεγκτή, Πανεπιστημίων και Βουλευτών, του νομοσχεδίου που θα δώσει τη δυνατότητα στα τρία δημόσια Πανεπιστήμια να ιδρύουν συγκεκριμένου τύπου εταιρείες για αξιοποίηση των ερευνητικών τους αποτελεσμάτων .

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Κυριάκος Χατζηγιάννης ανέφερε ενώπιον της Επιτροπής, αφού άκουσε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ότι μια από τις σημαντικότερες διαφωνίες αφορά το ποιος θα αποφασίζει για τους κανόνες και σημείωσε ότι είναι αγεφύρωτη η διαφορά.

Ο Γενικός Ελεγκτής, Οδυσσέας Μιχαηλίδης, ανέφερε ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής ότι «μιλάμε για ένα θέμα το οποίο επηρεάζει άμεσα τα συμφέροντα των ίδιων των καθηγητών, άρα θεωρούμε ότι είναι καλύτερα να υπάρχει μια ασφαλιστική δικλείδα που είναι το Υπουργικό Συμβούλιο και δεύτερο, μιλάμε ότι έχουμε τρία κρατικά πανεπιστήμια και θεωρούμε ότι η παραπομπή του θέματος για έγκριση από το Υπουργικό Συμβούλιο διασφαλίζει μια ομοιομορφία».

Ο Αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου, Κωνσταντίνος Κωνσταντίνου ανέφερε ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας τη Βουλής ότι η προτεραιότητα για τα πανεπιστήμια είναι να μην αφαιρεθεί η αρμοδιότητα από τα Συμβούλιά τους να θεσπίζουν κανόνες και επανέλαβε ότι υπάρχει νομοθεσία, υπάρχουν κανονισμοί οι οποίοι εγκρίνονται από το Υπουργικό Συμβούλιο και από την Βουλή και με βάση τους κανονισμούς όπου υπάρχουν πρόνοιες, τα Συμβούλια των Πανεπιστημίων μπορούν να εγκρίνουν εσωτερικούς κανόνες.

«Αυτό είναι σημαντικό κομμάτι της λειτουργίας μας. Η διαφάνεια και η λογοδοσία είναι κοινή προτεραιότητα. Η θέση των πανεπιστημίων είναι ότι θα πρέπει να διατηρηθεί το σκεπτικό της θεσμικής ρύθμισης των πανεπιστημίων. Τα βασικά πράγματα να είναι στους νόμους. Να υπάρχει παραπομπή σε κανονισμούς που να εγκρίνονται εδώ και να υπάρχει η απαραίτητη ευελιξία για να μπορεί να λειτουργήσει το σύστημα, να υπάρχουν συγκεκριμένες πρόνοιες που παραπέμπουν σε κανόνες. Κανόνες είναι αυτονόητο ότι εγκρίνονται από το Συμβούλιο. Εμείς βάλαμε πρόσθετες δικλείδες ασφαλείας, να υπάρχει διαφάνεια, να ενημερώνουμε, να μην κάνουμε πράγματα χωρίς να ξέρετε, όπως επίσης βάλαμε ετήσιο προϋπολογισμό. Ζητούμε, όμως, να μας επιτρέψετε αυτή την ευελιξία που υπάρχει να μπορούμε να λειτουργήσουμε», πρόσθεσε.

Για κάθε αλλαγή των κανόνων, συνέχισε, όλοι θα έχουν ενημέρωση. «Δεν προσπαθούμε να κρύψουμε οτιδήποτε», σημείωσε.

Βουλευτές ανέφεραν ότι τους κανόνες θέλουν να τους δουν και έθεσαν το ερώτημα αν η Βουλή δικαιούται να τους εγκρίνει ή μόνο να ενημερώνεται, με την συζήτηση να λήγει χωρίς λύση για τις διαφορές τους.

Η συζήτηση του θέματος θα συνεχιστεί σε άλλη συνεδρία της Επιτροπής Παιδείας.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Κυριάκος Χατζηγιάννης, σε δηλώσεις του μετά το τέλος της συνεδρίασης είπε ότι η Επιτροπή Παιδείας έχει δώσει εντολή πριν από τρεις μήνες να γίνει μια έντονη διαβούλευση μεταξύ όλων των εμπλεκομένων, πανεπιστημίων, εκτελεστικής εξουσίας, Ελεγκτικής Υπηρεσίας και όλων των άλλων φορέων, προκειμένου να καταλήξουν στο τελικό κείμενο.

Όπως είπε, ο σκοπός που τίθεται και γίνεται αποδεκτός από όλους, είναι ότι τα ερευνητικά αποτελέσματα θα πρέπει να τα εμπορευτούμε και να τα αξιοποιήσουμε.

«Για το πως εφαρμόζεται υπάρχουν τεράστιες διαφωνίες ακόμα μέχρι σήμερα. Δυστυχώς μετά το διαμορφωμένο κείμενο το οποίο έχει καταλήξει ενώπιον μας και συζητήθηκε σήμερα, δεν υπήρξε σύγκλιση σε ορισμένα ακόμα θέματα. Πρόοδος μπορώ να πω ότι έχει επιτευχθεί. Υπάρχουν όμως αυστηρές ή μεγάλες διαφορές και αυτές θα πρέπει να γεφυρωθούν. Μία διαφορά είναι κατά πόσο θα πρέπει να αγγίξουμε την αυτονομία των Πανεπιστημίων μέσα από την αφαίρεση της ευχέρειας της Συγκλήτου να ψηφίζει κανόνες και αυτοί οι κανόνες υπάρχει άλλη άποψη που λέει ότι αυτοί οι κανόνες θα πρέπει να εγκρίνονται από το Υπουργικό Συμβούλιο», πρόσθεσε.

Σημείωσε ότι υπάρχει διαφορά ακόμα.«Δεν υπάρχει γεφύρωση καθόλου. Και η μια άποψη έχει τα υπέρ της και η άλλη άποψη έχει τα υπέρ της. Θα πρέπει να συνεχίσουμε την συζήτηση, να την εξαντλήσουμε μέχρις ότου καταλήξουμε με γνώμονα την σωστή διαχείριση των Τεχνοβλαστών ή των εταιρειών των Πανεπιστημίων με μετόχους τους εκπαιδευτικούς, την διαφάνεια, να μην υπάρχουν οικονομικές εκμεταλλεύσεις, αλλά από την άλλη να μην δημιουργήσουμε μηχανισμούς τέτοιους που να μην διατηρούμε κίνητρα στο ακαδημαϊκό μας προσωπικό να παράγει ή να έχει ζήλο στο να καταλήξει μέσω των δικών του πνευματικών αποτελεσμάτων να καταλήξει και να είναι και αυτός μέτοχος στην εμπορευματοποίηση των δικών του πνευματικών δικαιωμάτων», συμπλήρωσε.

Απαντώντας σε ερώτηση, ο κ. Χατζηγιάννης είπε ότι δεν παύει πάντοτε η ανάγκη οι νόμοι να είναι εθνικοί. «Ποτέ δεν υπάρχει μια πάγια τακτική που να αντιγράφουμε νόμους ή συστήματα από άλλες χώρες. Υπάρχουν εισηγήσεις από πλευράς του Ελεγκτή, υπάρχουν και εισηγήσεις από πλευράς των πανεπιστημιακών και υπάρχει όμως και η φιλοσοφία ότι δεν πρέπει να αφαιρεθεί το κίνητρο από πλευράς των εκπαιδευτικών προκείμενου να συμβάλουν με μεγαλύτερο ζήλο στην αξιοποίηση αυτών των αποτελεσμάτων. Γιατί αν τους το αφαιρέσουμε, αντιλαμβάνεστε ότι θα οδηγηθούν σε άλλους εναλλακτικούς τρόπους αξιοποίησης και το πανεπιστήμιο θα είναι απλώς θεατής και κατ’ επέκταση και η ίδια η πολιτεία», πρόσθεσε.

«Ακούστηκαν τα επιχειρήματα και για τις δύο απόψεις. Στο τέλος της ημέρας την απόφαση θα την πάρει η Επιτροπή, θα διαμορφώσει το κείμενο και το κείμενο αυτό θα τεθεί ενώπιον των κοινοβουλευτικών ομάδων και στη συνέχεια στην Ολομέλεια. Οι Βουλευτές άκουσαν όλα τα επιχειρήματα και είναι έτοιμοι, νομίζω, να πάρουν τις προσωπικές τους αποφάσεις ως προς τα ποια θα είναι η τοποθέτηση τους», είπε.

Ο Βουλευτής του Κινήματος Αλληλεγγύη Μιχάλης Γιωργάλλας, σε δηλώσεις του είπε ότι το νομοσχέδιο το οποίο έχουν ενώπιον τους για τη δημιουργία εταιρειών από τα Πανεπιστήμια για την εκμετάλλευση ερευνητικών αποτελεσμάτων εδράζεται πάνω σε βέλτιστες πρακτικές που υπάρχουν και σε άλλες χώρες.

«Ο στόχος είναι βέβαια να θεσμοθετηθούν τα απαραίτητα κίνητρα που θα δίνουν την δυνατότητα στους επινοητές να μπορούν να μπαίνουν ως μέτοχοι στα εμπορικά σχήματα εκμετάλλευσης των επινοήσεων τους, αλλά την ίδια ώρα, και αυτό είναι πεποίθηση όλων, δεν θέλουμε να δημιουργήσουμε καθηγητές οι οποίοι θα είναι επιχειρηματίες γιατί απλούστατα τους θέλουμε απερίσπαστους στο ακαδημαϊκό τους έργο», πρόσθεσε.

Φροντιστήρια
—————–
Εξάλλου, αναφορικά με το θέμα των φροντιστηρίων, ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας είπε ότι συνεχίστηκε σήμερα η συζήτηση, η οποία, ουσιαστικά, είναι ολοκληρωμένη με μοναδική εκκρεμότητα στο κατά πόσο θα ρυθμιστεί η δυνατότητα κατά μόνας ή με λιγότερους μαθητές να παρέχονται φροντιστηριακές υπηρεσίες.

«Γι’ αυτό το θέμα δεν υπήρξε καμία κατάληξη, δεν έχει ενσωματωθεί στο τελικό κείμενο με απόφαση της επιτροπής καμία ρύθμιση. Θα συνεχιστεί ο προβληματισμός σε επίπεδο κοινοβουλευτικών ομάδων. Η όποιαδήποτε ρύθμιση των φροντιστηριακών μαθημάτων ή υπηρεσιών θα πρέπει να γίνει στη βάση, όχι απλός να κλείσουμε το επάγγελμα προς όφελος των υφιστάμενων μόνο φροντιστηριακών μονάδων, αλλά θα πρέπει να είναι ανοικτό, ώστε και νέος κόσμος να μπορεί να προσφέρει αυτή την υπηρεσία. Δεν μπορεί μέσα από δικλείδες πολεοδομικών ή κτιριακών ή άλλων υποδομών ως απαιτήσεις να τίθεται τέτοιες απαιτήσεις που να κάνουν ακατόρθωτη την προσφορά αυτής της υπηρεσίας από νέους καθηγητές ή εκπαιδευτικούς», πρόσθεσε.

Σε παρατήρηση τι γίνετε με τους νέους εκπαιδευτικούς που μπήκαν στην διαδικασία να κάνουν τα έξοδα για να δημιουργήσουν αυτές τις εγκαταστάσεις, ο κ. Χατζηγιάννης είπε ότι άπαντες θα εγγραφούν στο μητρώο και πρόσθεσε ότι η μόνη εκκρεμότητα που υπάρχει είναι κατά πόσο θα υπάρχει υποχρέωση για ένα άτομο να έχει όλες εκείνες τις πολεοδομικές υποχρεώσεις που έχει όταν το μάθημα γίνεται σε τάξη με αριθμούς των 10, 15, 20, κλπ. «Αυτή η εκκρεμότητα θα πάει στις κοινοβουλευτικές ομάδες και ότι αποφασίσουν καλώς και σεβαστό», κατέληξε.