Σ.Καραμοντάνης: H Mαρίνα Αγίας Νάπας θα αλλάξει την ποιότητα του τουρισμού της περιοχής

Print Friendly and PDF

Της Δωρίτας Γιαννακού

Ο μοντέρνος σχεδιασμός και οι 2 ψηλοί πύργοι με επαύλεις θα κάνουν τη μαρίνα Αγία Νάπας να ξεχωρίζει από τις υφιστάμενες μαρίνες της Κύπρου τονίζει στο nomisma o CEO της εταιρείας MM Makronisos Marina Ltd Σταύρος Καραμοντάνης. Ακόμα, τόνισε ότι η μαρίνα Αγία Νάπας διαφοροποιείται από τις άλλες μαρίνες καθώς δεν βρίσκεται μέσα στην πόλη. Στόχος των εμπλεκομένων είναι να δοθεί έμφαση στην εμπειρία του επισκέπτη, δηλαδή, ένα κίνητρο να επισκεφτεί πολλές φορές τη μαρίνα. Έχουμε ξεκινήσει από το Νοέμβριο του 2016 και ο στόχος είναι να ανοίξουμε το καλοκαίρι του 2019 σαν πρώτη φάση είπε ο κ. Καραμοντάνης σημειώνοντας ότι το έργο αναμένεται να αλλάξει την ποιότητα του τουριστικού προϊόντος της περιοχής.

Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι εργασίες για την υλοποίηση της ανάπτυξης της μαρίνας στην Αγία Νάπα;

Προχωρούμε βάση του προγράμματος εργασιών της πρώτης φάσης που είναι οι κατασκευές των λιμενικών έργων και έργων υποδομής δηλαδή οι λιμενοβραχίονες και η μαρίνα η οποία θα είναι έτοιμη να δεχτεί σκάφη τον Ιούνιο του 2019. Έχουμε ξεκινήσει από το Νοέμβριο του 2016 και ο στόχος είναι να ανοίξουμε το καλοκαίρι του 2019 σαν πρώτη φάση. Ταυτόχρονα, έτοιμη θα είναι και η εμπορική ζώνη. Με αυτό εννοώ τα εστιατόρια, καφέ, κάποια καταστήματα και κάποιες υπηρεσίες όπως φαρμακεία, τράπεζες κλπ. ώστε να μπορούν να εξυπηρετηθούν οι πελάτες της μαρίνας και τα σκάφη που ελλιμενίζονται για να έχουν άμεσα προσβάσιμες υπηρεσίες. Η μαρίνα θα είναι ανοικτή προς το κοινό εκτός από τις ελεγχόμενες αποβάθρες για προστασία των σκαφών. Θέλουμε να υπάρχει κίνηση στη μαρίνα. Το κοινό εκτός από τη θέα που θα απολαμβάνει στη μαρίνα, θα απολαμβάνει διάφορες υπηρεσίες στην εμπορική ζώνη και θα υπάρχουν και υπηρεσίες για όσους θέλουν να φέρουν σκάφη στη μαρίνα.

Ποια είναι τα στοιχεία που κάνουν τη μαρίνα Αγίας Νάπας να ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες μαρίνες της Κύπρου;

Οι υφιστάμενες μαρίνες της Κύπρου είναι 3 με πρώτη τη μαρίνα Λάρνακας που την διαχειρίζεται ο ΚΟΤ, τη μαρίνα στο St Raphael Λεμεσού η οποία είναι μια μικρή ιδιωτική μαρίνα και δεν έχει λόγω του μεγέθους της πολλές υπηρεσίες, τη Μαρίνα Λεμεσού η οποία είναι η πρώτη μεγάλη ιδιωτική μαρίνα και είναι επίσημο λιμάνι εισόδου προς την Κυπριακή Δημοκρατία όπως θα είναι και η μαρίνα Αγία Νάπας. Αυτό που κάνει τη μαρίνα Αγίας Νάπας να ξεχωρίζει λοιπόν είναι ο πολύ μοντέρνος σχεδιασμός. Επίσης, στο δικό μας σχεδιασμό συμπεριλαμβάνονται δυο ψηλοί πύργοι στα οικιστικά μας που θα προσφέρουν διαμερίσματα από 1 μέχρι 4 υπνοδωμάτια. Είναι γεγονός ότι τόσο η παρουσία όσο και η αρχιτεκτονική τους κάνει το έργο ακόμα πιο εντυπωσιακό. Ακόμα η μαρίνα Αγία Νάπας διαφοροποιείται από τις άλλες μαρίνες καθώς δεν βρίσκεται μέσα στην πόλη. Εμείς θα δώσουμε μεγάλη έμφαση στην εμπειρία του επισκέπτη. Δηλαδή, επιδιώκουμε να δώσουμε στον κόσμο ένα κίνητρο να επισκεφτεί πολλές φορές τη μαρίνα. Αυτό είναι προς κοινό όφελος των εμπλεκομένων. Όλη η αρχιτεκτονική θα ενθουσιάσει τον κόσμο.

Υπάρχει ενδιαφέρον για τα διαμερίσματα που θα βρίσκονται εντός της μαρίνας; Από ποιες χώρες προέρχονται;

Δεν έχουν μέχρι το παρόν στάδιο πωληθεί όλα τα διαμερίσματα. Έχουμε βγάλει στην αγορά μόνο τον Ανατολικό πύργο καθώς αυτός θα χτιστεί πρώτος και θα παραδοθεί τον Οκτώβριο του 2020 δηλαδή μετά την ολοκλήρωση της μαρίνας. Ο Δυτικός πύργος θα παραδοθεί στο κοινό τον Οκτώβριο του 2021. Αυτή τη στιγμή, έχουν πραγματοποιηθεί πωλήσεις και εμείς είμαστε πολύ ευχαριστημένοι από τη πορεία των πωλήσεων λαμβανομένου υπόψη ότι το έργο βρίσκεται μόνο στα λιμενικά έργα. Λόγω της τοποθεσίας της μαρίνας διαφοροποιούμαστε από άλλες μαρίνες όπως ανέφερα και ο σχεδιασμός του έργου έγινε με τέτοιο τρόπο που είναι πρωτοποριακός για να φέρουμε τον κόσμο είτε στην εμπορική ζώνη είστε στις επαύλεις που χτίζονται μέσα. Βρίσκεται στην πιο όμορφη τοποθεσία της Κύπρου με απίστευτες ακτές και άρα προσφέρει όλο το πακέτο. Οι αγορές που απευθυνόμαστε για τις πωλήσεις των διαμερισμάτων είναι πρωτίστως οι ξένοι της γύρω περιοχής λόγω της γεωγραφικής θέσης της Αγίας Νάπας. Υπάρχει τεράστιο ενδιαφέρον από αγοραστές από το Λίβανο, το Ισραήλ, την Αίγυπτο αλλά αυτό που βλέπουμε είναι ότι διαπιστώνεται ενδιαφέρον και από Ρώσους στην περιοχή και έγιναν ήδη ορισμένες πωλήσεις διαμερισμάτων από Ρώσους. Εμείς, διαπιστώσαμε ότι υπήρχε αυτή η ευκαιρία για να δημιουργηθεί ένα έργο αυτής της εμβέλειας στην περιοχή και αυτό είναι που κάνουμε. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η επαρχία Αμμοχώστου προσφέρει τα μέγιστα στο τουριστικό προϊόν της Κύπρου και χρειαζόταν μια μαρίνα υψηλού επιπέδου όπως αυτή που κατασκευάζουμε για να απογειώσει την περιοχή. Ήδη, διαπιστώνουμε ότι το κλίμα των υφιστάμενων επιχειρήσεων αλλάζει στην περιοχή ως προς την αναβάθμιση της ποιότητας του προϊόντος που προσφέρουν και αυτό είναι κάτι που μας ικανοποιεί ιδιαίτερα. Εμείς, θέλουμε να αλλάξουμε την περιοχή αυτή της ελεύθερης Αμμοχώστου και αυτό συνάδει και με την στρατηγική των τοπικών αρχών οι οποίες βλέπουν αυτή την ανάγκη και θέλουν να ξεφύγει η επαρχία από τον τουρισμό που δεν αφήνει χρήματα. Η επαρχία Αμμοχώστου πάντοτε ήταν παραμελημένη και με το έργο αυτό θα υπάρξει αντιστροφή του κλίματος σε όλη την επαρχία. Είναι άριστη η συνεργασία μας με τις αρμόδιες αρχές.

Ποιοι είναι οι κύριοι μέτοχοι του έργου;

Υπάρχουν δυο μεγάλοι επενδυτές του έργου αυτή τη στιγμή. Είναι η Orascom TMT του κ. Ναγκίμπ Σαουίρις της Gemini Real Estates Ltd με 80% που είναι ο κύριος μέτοχος και η εταιρεία Caramondani Bros Public Co Limited με 20%. Το έργο αυτό το έχει ξεκινήσει η οικογένεια Καραμοντάνη από το 2002 με ένα όραμα του Γεράσιμου Καραμοντάνη του πατέρα μου ο οποίος είναι ένας πρωτοπόρος επιχειρηματίας και ήθελε να πραγματοποιήσει το έργο αυτό. Υπάρχει και ένας συναισθηματισμός λόγω του ότι η οικογένεια μας κατάγεται από το Βαρώσι και είμαστε πρόσφυγες οπότε αντιλαμβάνεστε ότι τα καλοκαίρια μας τα περνούσαμε στην Αγία Νάπα. Οφείλω βεβαίως να πως ότι εμείς πήραμε ένα τεράστιο ρίσκο με το έργο αυτό αλλά πιστεύαμε σε αυτό.

Τρίτος μέτοχος του έργου είναι η Κυπριακή Κυβέρνηση καθώς η γη στην οποία θα γίνει η μαρίνα της ανήκει και έχει εκμισθωθεί προς την εταιρεία M.M. Makronisos Marina Ltd. Άρα το κράτος είναι ένας από τους μετόχους χωρίς να λαμβάνει το ρίσκο του επενδυτή διότι εκμισθώνει έναντι τιμήματος τη γη την οποία εμείς σαν επενδυτές θα την διαχειριστούμε για τα επόμενα 50 χρόνια. Μετά από τα 50 χρόνια η μαρίνα επιστρέφεται πίσω στο κράτος. Έπειτα, το κράτος θα βγει σε προσφορές για ανανέωση του συμβολαίου αυτού. Οι επαύλεις πωλούνται για 125 χρόνια. Δηλαδή, τα πρώτα 50 χρόνια υπογράφει ο πελάτης ένα συμβόλαιο μαζί με τον επιτυχόν προσφοροδότη και επενδυτή δηλαδή εμάς. Ταυτόχρονα, υπογράφει ένα δεύτερο συμβόλαιο για τα υπόλοιπα 75 χρόνια άρα ο πελάτης είναι σίγουρος ότι είναι δικό του το σπίτι για τα επόμενα 125 χρόνια και αυτό δίνει και ένα μεγάλο πλεονέκτημα καθώς το έργο θα συνεχίσει να υπάρχει εφόσον υπάρχει και το κράτος από πίσω. Στα 125 χρόνια, ο υφιστάμενος πελάτης θα έχει το δικαίωμα πρώτης επιλογής να ανανεώσει το συμβόλαιο. Είναι πολύ σημαντικό να πούμε ότι εκδίδονται καθαρά τίτλοι ιδιοκτησίας. Οι επαύλεις πωλούνται χωρίς την επιβολή του ΦΠΑ γλιτώνοντας το κόστος του 19%.

Στόχος σας είναι να εργοδοτηθούν στη μαρίνα Κύπριοι ή μόνο ξένοι;

Αυτή τη στιγμή εργοδοτούνται γύρω στα 200 άτομα κυρίως από την πλευρά του εργολάβου που έχει αναλάβει την πρώτη φάση του έργου και δεν είναι ξένοι. Για να είμαι σωστός, οφείλω να πω ότι όταν λέμε ξένους εννοούμε από τρίτες χώρες δηλαδή Αμερική, Ρωσία, Ινδία, Αίγυπτος κλπ. Εργοδοτούνται νόμιμοι δικαιούχοι της Κυπριακής Δημοκρατίας και πάρα πολλοί Κύπριοι. Ο στόχος μας είναι να προωθούμε εργαζομένους ειδικότερα και από την επαρχία, είναι ηθική υποχρέωση αυτό. Σε μετέπειτα φάση, θα εργοδοτηθούν ακόμα 600 άτομα διότι αυτοί όλοι απορροφούνται κατά τη διάρκεια των κατασκευαστικών έργων. Η εταιρεία Makronisos Marina εργοδοτεί κατά 95% Κύπριους σε αυτό το στάδιο και σίγουρα με τη λειτουργία της μαρίνας αλλά και των οικιστικών επαύλεων θα αυξηθεί ο αριθμός που εργοδοτούνται από την εταιρεία και υπολογίζεται στα 200 άτομα. Αυτό αποτελεί τεράστια ένεση προς την τοπική βιομηχανία και την περιοχή.

Ποιες αλλαγές προσδοκάτε ότι θα φέρει η ανάπτυξη της μαρίνας της Αγίας Νάπας στην περιοχή;

Εκείνο που αναμένουμε εμείς με την λειτουργία της μαρίνας και με το έργο που γίνεται, είναι να αλλάξει η ποιότητα του τουριστικού προϊόντος της περιοχής και ελπίζουμε ότι θα γίνει μια συντονισμένη ανάπτυξη της υπόλοιπης περιοχής. Αυτό είναι ένα στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί από όλους. Πρέπει να γίνει ένα επιχειρηματικό πλάνο αναβάθμισης με συντονισμένες ενέργειες και με τη δική μας βοήθεια. Μπορεί να γίνει η νέα Αγία Νάπα. Υπάρχει θέληση από τους αρμόδιους φορείς και φαίνεται ότι έχουν αντιληφθεί ότι πρέπει να προχωρήσουν άμεσα με αναβάθμιση όλων των έργων οικοδομής.

Πόσο θα κοστίσει τελικά η μαρίνα και πότε υπολογίζετε να αποσβεστεί το πόσο;

Η επένδυση κυμαίνεται γύρω στα €250 εκατ. είναι μια τεράστια επένδυση στην οποία συμβάλουν οι δυο μέτοχοι. Είναι σημαντικό ότι χωρίς ξένους επενδυτές όχι μόνο για τη μαρίνα αλλά και για άλλα έργα στην Κύπρο δεν μπορούν να γίνουν θαύματα. Και αυτό είναι μια πολιτική η οποία φαίνεται ότι έχει κρατηθεί από όλες τις Κυβερνήσεις και αποδίδει καρπούς. Οφείλω να πω ότι ο ξένος επενδυτής της μαρίνας Αγίας Νάπας έχει βλέψεις και για άλλες επενδύσεις στην Κύπρο. Λόγω του ότι είναι ευχαριστημένοι από την αντιμετώπιση της Κυβέρνησης και των τεχνοκρατών υπάρχει ανταπόκριση και είναι θετικοί και για άλλες επενδύσεις στην Κύπρο. Φαίνεται ότι όλοι προσπαθούν να βοηθήσουν στο να γίνουν πραγματικότητα τέτοιου είδους επενδύσεις κάτι που είναι πολύ θετικό.

Αγία Νάπα Μαρίνα – Περιβαλλοντική πολιτική

Η εταιρεία ΜΜ Makronisos Marina Ltd έχει συμπεριλάβει από το αρχικό στάδιο σχεδιασμού του έργου της Μαρίνας Αγίας Νάπας, όλα τα θέματα που άπτονται στην προστασία  του περιβάλλοντος, της χλωρίδας και πανίδας στην περιοχή, όπου το έργο αναπτύσσεται.

Για την αδειοδότηση του Έργου έχουν ακολουθηθεί όλες οι ορθές διαδικασίες και έχουν υποβληθεί στις Αρμόδιες Υπηρεσίες του Κράτους όλα τα απαραίτητα σχέδια και μελέτες. Η έγκριση για υλοποίηση του έργου είχε ως βασική προϋπόθεση την διεξαγωγή όλων των  απαιτούμενων Μελετών Εκτίμησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον συμπεριλαμβανημένης ειδικής μελέτης (Δέουσας Εκτίμησης) για έργα που υλοποιούνται σε περιοχές χαρακτηρισμένες ως Natura 2000.  Όλες οι περιβαλλοντικές μελέτες που υποβλήθηκαν έχουν εγκριθεί με Περιβαλλοντικές Γνωματεύσεις που περιλαμβάνουν όρους και  αντισταθμιστικά μέτρα που θα πρέπει να υλοποιηθούν με βάση συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα όπως  περιγράφονται επιγραμματικά στη συνέχεια.

Ο Υπουργός Εσωτερικών προχώρησε στην επέκταση της περιοχής της Ζώνη Ειδικής Προστασίας (ΖΕΠ)  Κάβο Γκρέκο με σχετικό Διάταγμα ως αντισταθμιστικό μέτρο για την εκτέλεση του Έργου της Μαρίνας Αγίας Νάπας. Επιπρόσθετα έχουν ετοιμαστεί ή/και  βρίσκονται  στο στάδιο υλοποίησης από την  ΜΜ Makronisos Marina Ltd διάφορα Σχέδια και Προγράμματα για την παρακολούθηση, μείωση ή εξάλειψη των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της ανάπτυξης.

Η εταιρεία ΜΜ Makronisos Marina Ltd έχει υπογράψει συμφωνία με την Υπηρεσία Θήρας και Πανίδας, διάρκειας 10 χρόνων, με βάση την οποία η εταιρεία αναλαμβάνει τη χρηματοδότηση ειδικών δράσεων  παρακολούθησης, εποπτείας  και σχετικών δράσεων μετριασμού των επιπτώσεων στην πτηνοπανίδα  στη ΖΕΠ Αγία Θέκλα- Λιοπέτρι και Κάβο Γκρέκο.

Έχει ολοκληρωθεί και εγκριθεί Μελέτη Διαχείρισης της Χλωρίδας και Τοπιοτέχνησης  κατά την υλοποίηση του έργου. Mε βάση τη Μελέτη αυτή, η εταιρεία θα επανεγκαταστήσει όσα σπάνια φυτά θα επηρεαστούν λόγω των κατασκευαστικών εργασιών σε κατάλληλες παραλιακές θέσεις εντός της ΖΕΠ καθώς και σε ειδικούς χώρους που θα διαμορφωθούν στα πλαίσια της Τοπιοτέχνησης της ανάπτυξης.

Το Πρόγραμμα Παρακολούθησης των Υδάτων που έχει ετοιμαστεί και υλοποιείται από την Εταιρία, διασφαλίζει την παρακολούθηση και τον έλεγχο της ποιότητας των υδάτων στη περιοχή ανάπτυξης του έργου, τόσο κατά τη φάση κατασκευής όσο και κατά την διάρκεια της λειτουργίας της Μαρίνας στην Αγία Νάπα.

Το Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων [Waste Management  Plan] της ανάπτυξης έχει καταρτισθεί και θα κατατεθεί για έγκριση πριν τη λειτουργία του έργου.  Μέσω του Σχεδίου προνοείται η Διαλογή των Αποβλήτων στην Πηγή για επακόλουθη ανακύκλωση καθώς και η χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων για την περισυλλογή των αποβλήτων εντός της ανάπτυξης με στόχο την μείωση του περιβαλλοντικού αντίκτυπου της Μαρίνας.

Η εταιρεία ΜΜ Makronisos Marina Ltd έχει συνάψει και υπογράψει στις 11/4/2017 Συμφωνία με το Τμήμα Περιβάλλοντος του Υπουργείου Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος με βάση την οποία καταβάλλει από την ημέρα σύναψης της και μέχρι την ολοκλήρωση των κατασκευαστικών εργασιών τα ποσά που έχουν συμφωνηθεί έτσι ώστε ο εμπειρογνώμονας του Τμήματος Περιβάλλοντος να έχει την ευθύνη παρακολούθησης, εποπτείας εφαρμογής και σύνταξης εκθέσεων για την  υλοποίηση των όρων της Περιβαλλοντικής Γνωμάτευσης.

 

 

 

 

 

Print Friendly