Τα «φιλέτα» του κράτους δεν είναι άσπρο – μαύρο

Print Friendly and PDF

• Με προϋποθέσεις, η εκάστοτε κυβέρνηση  πρέπει να έχει δικαίωμα αξιοποίησης τους

Το θέμα που προέκυψε με το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για να δικαιούται να αποξενώνει κρατική περιουσία, είναι αρκετά σύνθετο και δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με τη λογική του άσπρο – μαύρο. Ούτε η πρόθεση της κυβέρνησης να εξασφαλίσει εν λευκώ επιταγή από τη Βουλή είναι σωστή (ευτυχώς ο Υπουργός Εσωτερικών Κωνσταντίνος Πετρίδης το αντελήφθηκε και έσωσε την παρτίδα), ούτε οι αντιδράσεις που προκλήθηκαν από διάφορους ήταν προς την ορθή κατεύθυνση.

Κατ’ αρχάς οφείλουμε να διευκρινίσουμε ότι το νομοσχέδιο αυτό είχε αποφασιστεί το 2014, με σκοπό να μειωθεί το δημόσιο χρέος και να αντιμετωπισθούν οι δημοσιονομικές ανάγκες, λόγω της οικονομικής κρίσης.

Σήμερα, βρισκόμαστε μπροστά σ’ ένα νέο οικονομικό σκηνικό, όπου τα δημόσια οικονομικά βρίσκονται υπό έλεγχο και το δημόσιο χρέος, έστω με αργό ρυθμό, βρίσκεται σε καθοδική πορεία. Με αυτή την έννοια, δεν υπάρχει καμία βιασύνη για αποφάσεις του ποδαριού, που αύριο μπορεί να μετανιώσουμε.

Στα πλαίσια αυτής της προσέγγισης, θεωρούμε ότι η όποια απόφαση ληφθεί θα πρέπει να στηρίζεται σε οικονομολογικά και τεχνοκρατικά επιχειρήματα κι όχι σε πολιτικές ατάκες που χαϊδεύουν τα αυτιά των ψηφοφόρων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα, η συγκεκριμένη κρατική περιουσία αφορά 37 ακίνητα έκτασης 2,5 εκατ. τ.μ. που καλύπτουν διάφορες περιοχές της Κύπρου.

Άρα, η αξία τους θα ανέρχεται σε πολλά εκατομμύρια ευρώ.

Το ερώτημα, λοιπόν, είναι κατά πόσο η εκάστοτε κυβέρνηση δικαιούται ή όχι να αξιοποιεί αυτή την τεράστια κρατική περιουσία. Η απάντηση σ’ αυτό το ερώτημα πρέπει να είναι θετική. Γιατί, όλοι οι πολίτες να μπορούν να αξιοποιούν την ιδιωτική περιουσία τους και το κράτος όχι; Και γιατί το κράτος να ξεπουλήσει ή να πωλήσει όσα – όσα την περιουσία του;

Θεωρούμε ότι η εκάστοτε κυβέρνηση θα πρέπει να έχει το δικαίωμα να διαχειρίζεται την κρατική περιουσία. Όπως διαχειρίζεται τα 7,5 δις. ευρώ του κρατικού προϋπολογισμού, έτσι μπορεί να διαχειρίζεται και την ακίνητη περιουσία του κράτους.

Το θέμα, όμως, είναι με ποιες διαδικασίες και με ποιους μηχανισμούς θα γίνεται αυτή η διαχείριση; Απαιτούνται μελέτες, ασφαλιστικές δικλείδες και κυρίως προγραμματισμός και στόχοι. Για παράδειγμα, δεν είναι λογικό η κυβέρνηση να αποξενώνει κρατική περιουσία για να καταθέσει τα χρήματα στις τράπεζες και να λαμβάνει ένα χαμηλό επιτόκιο. Ούτε, θα πρέπει η κυβέρνηση να πωλεί περιουσιακά στοιχεία του κράτους, χωρίς προγραμματισμό και συγκεκριμένους στόχους, που θα συμβάλουν στην ανάπτυξη του τόπου.

Αν, όμως, υπάρχουν προτάσεις για ορθολογιστική ανάπτυξη μιας περιοχής, όπου υπάρχουν κρατικά ακίνητα, η κυβέρνηση, αφού λάβει υπόψη τις εκτιμήσεις του Κτηματολογίου και τις εισηγήσεις των άλλων οικονομικών τεχνοκρατών της, γιατί να μη μπορεί να διαθέσει αυτή την περιουσία; Επίσης, υπάρχουν κι άλλες περιπτώσεις, που η κυβέρνηση θα πρέπει να μπορεί να αξιοποιεί την κρατική περιουσία.

Άρα, το θέμα δεν είναι άσπρο – μαύρο. Θα πρέπει να τεθούν προϋποθέσεις, να εισαχθούν οι αναγκαίες ασφαλιστικές συνθήκες και να μπουν κριτήρια για τέτοιες ενέργειες. Στο κάτω – κάτω δεν πρόκειται να εκλεγεί μια κυβέρνηση, της οποίας ο στόχος θα είναι να πωλήσει όσα – όσα την κρατική περιουσία.

Επίσης, δεν θα πρέπει να συγχύζουμε τους όρους αξιοποίηση περιουσίας με το ξεπούλημα.

Άλλο η αξιοποίηση κι άλλο το ξεπούλημα.

Αν λοιπόν, θέλουμε να είμαστε σοβαροί θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε και αυτό το θέμα με σωστό τρόπο και όχι με αόριστα συνθήματα(π.χ. ξεπουλούν τα «φιλέτα» του κράτους). Τα σύγχρονα κράτη έχουν στη διάθεση τους όλα τα αναγκαία εργαλεία και ανάλογα τα χρησιμοποιούν. Εμείς στην Κύπρο μάθαμε να τρέχουμε στο παραπέντε όταν φτάσει ο κόμπος στο κτένι. Και είναι σ’ αυτές τις περιπτώσεις που γίνονται τα λάθη και τα ξεπουλήματα.

Όμως, αυτή τη νοοτροπία μας, την πληρώσαμε πολύ ακριβά στο παρελθόν.
Στο νέο νομοσχέδιο που θα ετοιμαστεί, λοιπόν, ας γίνει μια σωστή προεργασία, ώστε το όποιο δικαίωμα αποκτήσει η κυβέρνηση, να ασκείται με μέτρο, με πρόγραμμα και κυρίως με τεχνοκρατική προσέγγιση.

Ιωσήφ Ιωσήφ

Print Friendly, PDF & Email