Η ανταγωνιστικότητα προδίδει τον τουρισμό

• Επιτέλους, πρέπει να ασχοληθούμε και με τα διαρθρωτικά προβλήματα του τουρισμού Αισίως εισήλθαμε στην τουριστική περίοδο, η οποία ενώ αρχικά φαινόταν πολύ υποσχόμενη, τώρα άρχισε να κάνει «κοιλιά», λόγω κυρίως της μειωμένης ζήτησης από τους Ρώσους. Με βάση την εικόνα που δίνουν οι ίδιοι οι επιχειρηματίες του τουρισμού, οι Ρώσοι επισκέπτες στη χώρα μας μειώθηκαν αισθητά, γιατί προτίμησαν άλλους ανταγωνιστικούς προορισμούς, όπως είναι η Τουρκία, η Αίγυπτος, κ.ά. Αυτή τη στιγμή δεν γνωρίζουμε κατά πόσον η αρνητική αυτή εξέλιξη θα επηρεάσει κατά πολύ τις συνολικές αφίξεις τουριστών για το φετινό καλοκαίρι, όμως σίγουρα θα βάλει φρένο στα ρεκόρ της προηγούμενης διετίας. Ίσως, δεν θα επιτρέψει να επιτευχθεί ο στόχος να φτάσουμε και να ξεπεράσουμε τα 4 εκατομμύρια τουρίστες. Ενώ, λοιπόν, θα πρέπει να αναμένουμε τη λήξη της τουριστικής περιόδου για να εξαγάγουμε ακριβή συμπεράσματα για τη φετινή επίδοση του τουρισμού, μπορούμε να προχωρήσουμε σε μια πρώτη εκτίμηση για τα αίτια του φαινομένου αυτού. Και τα αίτια του φαινομένου φαίνεται ότι έχουν να κάνει με την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού μας προϊόντος. Με άλλα λόγια, η Κύπρος αν είχε χαμηλότερο κόστος για τους τουρίστες, θα είχαμε αυτές τις απώλειες; Εμείς πιστεύουμε όχι. Και εξηγούμε γιατί: • Ο ΚΟΤ, όπως κάθε χρόνο, έκανε αρκετή προβολή της Κύπρου στο εξωτερικό. • Οι Δήμοι και άλλοι εμπλεκόμενοι φορείς προέβησαν στις ενέργειες και τις επισκέψεις που έπρεπε στις ξένες αγορές και ειδικά στη Ρωσία. • Οι επιχειρηματίες του τουρισμού κινήθηκαν και φέτος δυναμικά στο εξωτερικό, ενώ ειδκά οι ξενοδόχοι ανακαίνισαν ή μεγάλωσαν τα ξενοδοχεία τους. • Οι περισσότερες τουριστικές μοναδες προσέλαβαν προσωντούχο προσωπικό, κυρίως από την Ελλάδα, βελτιώνοντας την εξυπηρέτηση προς τους πελάτες τους. • Τα έργα τουριστικής υποδομής (π.χ. καζίνο, μαρίνες και γήπεδα γκολφ) προχωρούν προς υλοποίηση. Με βάση τα πιο πάνω, το μοναδικό πρόβλημα για φέτος φαίνεται να είναι η μειωμένη ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος μας. Η Κύπρος, φαίνεται να συνεχίζει να είναι ένας ακριβός τουριστικός προορισμός, ακόμα και για τους Ρώσους. Παρά, τα όσα βιώσαμε τα χρόνια της κρίσης, οι τουριστικές υπηρεσίες μας (αεροπορικά εισιτήρια, διαμονή, φαγητό, διασκέδαση, ψυχαγωγία) συνεχίζουν να έχουν υψηλό κόστος. Αυτό δημιουργεί αντικίνητρο για τους ξένους τουρίστες, κάτι που εκδηλώνεται τώρα με τους Ρώσους που προτίμησαν να πάνε στη φθηνότερη Τουρκία, λόγω της συνεχούς υποτίμησης της τουρκικής λίρας. Το συμπέρασμα, λοιπόν, είναι ότι οι τουρίστες συνεχίζουν να αξιολογούν το κόστος των διακοπών τους και αν εμείς δεν φροντίσουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί θα έχουμε συνεχώς απώλειες. Αν δεν δώσουμε σημασία στο κόστος των υπηρεσιών μας, οι τουρίστες (όχι μόνο οι Ρώσοι) θα συμπεριφερθούν σαν αποδημητικά πουλιά. Δεν γνωρίζουμε πως αντιμετωπίζει το θέμα αυτό η κυβέρνηση, όμως τώρα με τη δημιουργία Υφυπουργείου Τουρισμού αυτή η πτυχή θα πρέπει να τύχει ιδιαίτερης προσοχής. Κάποιοι πρέπει να δουν το κόστος του τουριστικού προϊόντος μας και να αναλάβουν τις απαιτούμενες πρωτοβουλίες. Διότι είναι καλά ο ήλιος, η θάλασσα, το καζίνο και τα άλλα πλεονεκτήματα μας, όμως ο μέσος τουρίστας προσμετρά και το οικονομικό κόστος. Θεωρούμε ότι το πρόβλημα αυτό το γνωρίζουν όλοι οι αρμόδιοι και συναρμόδιοι. Απλώς το ξεχνάνε όταν συγκυριακά οι ξένοι τουρίστες έρχονται κατά χιλιάδες στην Κύπρο, κάτι που έγινε την προηγούμενη διετία. Επειδή, όμως ο τουρισμός συνεισφέρει σε τεράστιο βαθμό στο ΑΕΠ της χώρας και επειδή έχουν επενδυθεί τρισεκατομμύρια ευρώ σ’αυτό τον τομέα, καλά κάνουμε να ασχοληθούμε σε βάθος με τα διαρθρωτικά και διαχρονικά προβλήματα, όπως είναι η ανταγωνιστότητα, ώστε να έχουμε κάθε χρόνο καλές επιδόσεις στον κύριο πνεύμονα της οικονομίας μας. ΙΩΣΗΦ ΙΩΣΗΦ
TAGS:
Print Friendly and PDF

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ