Οι δικές μας ευθύνες για τη μείωση του τουρισμού

• Δεν μπορούμε να στηριζόμαστε στους εξωγενείς παράγοντες γιατί πάντα θα κάνουμε δύο βήματα μπροστά και ένα πίσω

Τα στοιχεία Μαρτίου για τις αφίξεις τουριστών δείχνουν μείωση, ενώ οι ενδείξεις για όλη την καλοκαιρινή περίοδο εμφανίζονται αποθαρρυντικές σε σχέση με πέρσι. Η εικόνα αυτή είναι αναμενόμενη, αφού από τις αρχές του χρόνου φαινόταν ότι η φετινή τουριστική σεζόν θα είχε δυσκολίες και θα υπήρχαν απώλειες.

Λίγο πριν να μπούμε για τα καλά στην τουριστική περίοδο, η καλύτερη πρόβλεψη για το φετινό τουρισμό είναι να παραμείνουν οι αφίξεις κοντά στα περσινά επίπεδα, δηλαδή γύρω στα 4 εκατομμύρια τουρίστες. Οι πιο απαισιόδοξες προβλέψεις μιλούν για μείωση, κυρίως από τη Βρετανική και τη Ρωσική αγορά.

Κάποιοι αρμόδιοι και συναρμόδιοι αποδίδουν την αλλαγή της τάσης του τουρισμού στην αβεβαιότητα που δημιουργεί το Brexit στους Βρετανούς και στα προβλήματα που συναντούν τελευταία οι Ρώσοι στην Κύπρο. Κάποιοι άλλοι μιλούν για τη μεγάλη ανταγωνιστική αντεπίθεση που έκαναν φέτος στις δύο αγορές (ίσως και σε άλλες) η Τουρκία και η Αίγυπτος, δύο εν δυνάμει ανταγωνιστές του κυπριακού τουριστικού προϊόντος.

Δυστυχώς, εκείνο που δεν ακούμε από τους υπεύθυνους του τουρισμού είναι ότι φταίμε και εμείς για τις μειωμένες κρατήσεις προς την Κύπρο. Και φταίμε, διότι διατηρήσαμε τις τιμές μας ψηλά (αν δεν τις αυξήσαμε), ενώ δεν βελτιώσαμε τις προσφερόμενες υπηρεσίες μας. Και αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι τόσο οι Βρετανοί και οι Ρώσοι δεν διστάζουν να πάνε στην Τουρκία και στην Αίγυπτο (ίσως και αλλού), χωρίς να επηρεάζονται οι πρώτοι από το Brexit και οι δεύτεροι από άλλους λόγους.

Όμως, υπάρχει και άλλο αποδεικτικό στοιχείο που δείχνει ότι κάτι δεν κάνουμε καλά και δεν μπορέσαμε να διατηρήσουμε την ανοδική πορεία του τουρισμού. Αυτό είναι η περίπτωση της Ελλάδας, όπου μετά τα δύο ρεκόρ αφίξεων που πέτυχε το 2018 και το 2017, πάει για τρίτο συνεχόμενο ρεκόρ το 2019, με τον αριθμό των αναμενόμενων αφίξεων να ξεπερνά τα 30 εκατομμύρια τουρίστες.

Ήδη, αυτή τη στιγμή που μιλάμε η Ελλάδα σημειώνει αύξηση στις αφίξεις με τις πληρότητες των ξενοδοχείων της, λόγω του Πάσχα των καθολικών, να ξεπερνούν το 78%. Από προσωπικές επισκέψεις αυτές τις μέρες στη Μύκονο και Ρόδο, η τουριστική κίνηση είναι ιδιαίτερα αυξημένη, με τους φορείς του τουρισμού να δηλώνουν ικανοποιημένοι και αισιόδοξοι για όλη τη χρονιά.

Συνυπολογίζοντας τα πιο πάνω, οφείλουμε να παραδεχθούμε ότι κάνουμε λάθη στον τουρισμό, συνεχίζουμε να έχουμε στρεβλώσεις και το κυριότερο είμαστε ένας ακριβός τουριστικός προορισμός.

Αν δεν προσπαθήσουμε να επιλύσουμε αυτές τις αδυναμίες μας και να μην στηριζόμαστε στις ευκαιριακές και συγκυριακές εξωγενείς εξελίξεις, δεν θα καταφέρουμε ποτέ να έχουμε μια διαρκή συνέχεια. Πάντοτε θα κάνουμε δύο βήματα μπροστά και ένα πίσω, κάτι που το βιώνουμε διαχρονικά.

Μετά και την ίδρυση υφυπουργείου Τουρισμού είναι ανάγκη να δούμε σε βάθος τις εγγενείς και διαχρονικές αδυναμίες του τουριστικού μας προϊόντος και να μην νομίζουμε ότι επειδή θα κάνουμε κάποιες διαφημιστικές εκστρατείες στη Βρετανία, στη Ρωσία και αλλού, θα «βυθιστούμε» στους τουρίστες. Τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά, όσο κάποιοι νομίζουν.

Σήμερα, θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι εξωγενείς παράγοντες, αλλά θα πρέπει να γίνονται και προσπάθειες και εσωτερικά για βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών μας. Ορθώς δημιουργούμε έργα υποδομής, όπως είναι οι μαρίνες, τα γήπεδα γκολφ και τα καζίνο, όμως αυτά δεν είναι αρκετά. Πρέπει να αυξήσουμε τη συνδεσιμότητα της χώρας μας με άλλες αγορές, να αυξήσουμε την ανταγωνιστικότητα μας, να μειώσουμε τις τιμές μας, να βελτιώσουμε τις προσφερόμενες υπηρεσίες μας και να κτυπήσουμε την εποχικότητα. Χωρίς πλάνο, προγραμματισμό και σωστές κινήσεις θα συνεχίσουμε τα ίδια, με τις τουριστικές αγορές να μας τιμωρούν όταν έχουν άλλες επιλογές...

ΙΩΣΗΦ ΙΩΣΗΦ

 

TAGS:
Print Friendly and PDF

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ