Οι κρίσιμοι παράμετροι της ακτοπλοικής σύνδεσης Κύπρου - Ελλάδας

του Ξενή Χ. Ξενοφώντος*

Tο παλλαικό αίτημα για ακτοπλοική σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας φαίνεται να παίρνει σάρκα και οστά με τη δρομολόγηση εβδομαδιαίας επιβατικής γραμμής Κύπρου – Ρόδου - Πειραιά. Σύμφωνα με τα όσα διεμείφθησαν πρόσφατα σε συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εμπορίου, το ατομικό εισιτήριο Λεμεσός – Πειραιάς μετ επιστροφής θα στοιχίζει 130 ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των λιμενικών φόρων. Επίσης, θα υπάρχει πρόσθετη επιβάρυνση για χρήση καμπίνας και μεταφορά αυτοκινήτου.
Καταρχήν, το κόστος του εισιτηρίου φαντάζει προσιτό. Αν ληφθεί όμως υπόψιν ότι η διάρκεια του ταξιδιού Λεμεσός – Πειραιάς αγγίζει τις 30 ώρες, καθίσταται αναγκαία η χρήσης καμπίνας για μεγάλη μερίδα ταξιδιωτών, αυξάνοντας αισθητά το κόστος. Για να αποτραπεί το ενδεχόμενο αποτυχίας της γραμμής λόγω υψηλών κόστων, προτού ακόμα δρομολογηθεί, καλείται το Υφυπουργείο Ναυτιλίας να πάρει τα αναγκαία μέτρα προκειμένου το κόστος να μην είναι απαγορευτικό για τον μέσο πολίτη. Αυτό θα είναι και το πρώτο καθοριστικό βήμα για να
αγκαλιαστεί το πλοίο της γραμμής Λεμεσού – Πειραιά από τους Κύπριους, τους Ελλαδίτες και γενικότερα από τους ξένους περιηγητές. Με το ίδιο σκεπτικό πρέπει να τύχει χειρισμού η χρέωση της καμπίνας και της μεταφοράς αυτοκινήτου. Είναι χιλιάδες οι συμπολίτες μας που επιθυμούν περιηγηθούν σε όλα τα μήκη και πλάτη της Ελλάδας με το ίδιο το αυτοκίνητο τους μαζί με Κυπριακά προιόντα και άλλα συναφή, η μεταφορά των οποίων με αεροπλάνο είναι πανάκριβη και πολλές φορές απαγορευτική για τους πολλούς.

Οι αεροφοβικοί

Με τη λειτουργία της ακτοπλοικής γραμμής Κύπρου –Ελλάδας επιλύεται και ένα ιδιαίτερο πρόβλημα που ταλαιπωρεί χιλιάδες αεροφοβικούς συμπολίτες μας. Με ψήφισμα γραμμένο σε έξι γλώσσες οι αεροφοβικοί διεκδικούν εδώ και πολύ καιρό το δικαίωμα να ταξιδεύουν στην Ελλάδα και σε άλλα μέρη της Μεσογείου χωρίς να είναι εξαρτώμενοι του αεροπλάνου. Το να μην υπάρχει ένα επιβατικό πλοίο [ferry boat] που να μας συνδέει με την Ελλάδα είναι αδιανόητο, τονίζουν με πίκρα οι αεροφοβικοί συμπολίτες μας, καλώντας την πολιτεία να μεριμνήσει ώστε αυτό το δίκαιο αλλά και ανθρώπινο αίτημα τους να ικανοποιηθεί το συντομότερο.

Ο γεωπολιτικός παράγοντας

Επισημαίνεται ότι το αίτημα των πολιτών για επαναλειτουργία της θαλάσσιας επιβατικής γέφυρας Κύπρου – Ελλάδας, η οποία διακόπηκε το 2000 όλως διόλου ανεξήγητα, είναι άρρηκτα συνυφασμένο με ζωτικούς κοινωνικούς, οικονομικούς, πολιτιστικούς αλλά και εθνικούς λόγους, τους οποίους ο καθείς μπορεί εύκολα να αντιληφθεί. Παράλληλα, το όλο θέμα ταυτίζεται με τον προσδιορισμό της ευρύτερης γεωστρατηγικής και οικονομικής προοπτικής του Ελληνισμού στη σημερινή νέα τάξη πραγμάτων, με αιχμή τον προωθούμενο άξονα Αιγύπτου – Ισραήλ –Κύπρου – Ελλάδας και την πρόσφατη τριμερή συμφωνία για τον ενεργειακό αγωγό EastMed που αποτελεί ισχυρό εργαλείο στον διαμορφούμενο γεωπολιτικό χάρτη της ευρύτερης περιοχής.
Υπενθυμίζουμε την προφητική και άκρως αξιόλογη επισήμανση του πρώην πρέσβη της Ελλάδας στην Κύπρο Κυριάκου Ροδουσάκη στα μέσα της δεκαετίας του 1990 [ συνέντευξη στον Χρίστο Καρύδη στην εφημερίδα ΑΛΗΘΕΙΑ] ότι με την ένταξη της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η μεγαλόνησος πρέπει να καταστεί μέσω των θαλάσσιων μεταφορών γεωστρατηγική γέφυρα της Μέσης Ανατολής με την Ευρώπη.
Έχοντας αυτά κατά νούν, φρονούμεν ότι στη σημερινή εποχή των κατακλυσμιαίων γεωπολιτικών μεταβολών στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής σε συνδυασμό με τον διαμορφούμενο ενεργειακό χάρτη, το θέμα της ακτοπλοικής σύνδεσης Κύπρου Ελλάδας προσλαμβάνει ευρύτερες εθνικές διαστάσεις. Καταληκτικά, διαμηνύουμε πως η επιτυχία της θαλάσσιας επιβατικής γραμμής Κύπρου - Ελλάδας προβάλλει ως μονόδρομος, γεγονός που υποχρεώνει Αθήνα και Λευκωσία να πράξουν το καθήκον το καθήκον τους. *δημοσιογράφος, πρόεδρος Ινστιτούτου Ελληνικού Πολιτισμού www.iep.org.cy

TAGS:
Print Friendly and PDF

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ